Lezichron

קדיש על הקבר

קדיש על הקבר

קדיש על הקבר – בעת העלייה לקבר נהוג לומר את תפילת הקדיש יתום לנחיותכם צרפנו מטה את נוסח התפילה

קודם אמירת קדיש על הקבר יש לומר פרקי תהילים: ל"ג , ט"ז , י"ז , ע"ב , צ"א , ק"ד , ק"ל בנוסף יש לומר אותיות מתוך פרק קי"ט ואותיות שם הנפטר גם מרק קי"ט .

קדיש על הקבר

 

קדיש על הקבר – נוסח אשכנזי

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא  

(הקל עונה אמן)

בְּעָלְמָא דִּי בְּרָא, כִרְעוּתֵהּ. וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵה, וְיַצְמַח פּוּרְקָנֵה, וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ. 

(הקל עונה אמן)

בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

(הקהל עונה אמן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא. יִתְבָּרַךְ)

יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא. יִתְבָּרֵךְ, וְיִשְׁתַּבַּח, וְיִתְפָּאֵר, וְיִתְרוֹמָם, וְיִתְנַשֵּׂא, וְיִתְהַדָּר, וְיִתְעַלֶּה וְיִתְהַל, שְׁמֵהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא.

(הקל עונה אמן)

 לְעֵלָּא מִן-כָּל-בִּרְכָּתָא וְשִׁירָתָא, תֻשְׁבְּחָתָא וְנֶחֱמָתָא, דַּאֲמִירָן בְּעָלְמָא, וְאִמְרוּ אָן.

(הקל עונה אמן)

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא וְחַיִּים טוֹבִים עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. 

(הקל עונה אמן)

עֹשֶׂה שָׁלוֹם (בעשרת ימי תשובה: הַשָׁלוֹם) בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ, וְעַל כָּל-יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן.

(הקל עונה אמן)

 

 

 

קדיש על הקבר ספרדי

יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא  

(הקל עונה אמן)

בְּעָלְמָא דִּי בְּרָא, כִרְעוּתֵהּ. וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵה, וְיַצְמַח פֻּרְקָנֵה, וִיקָרֵב מְשִׁיחֵהּ.

(הקל עונה אמן)

בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכָל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב, וְאִמְרוּ אָמֵן.

(הקהל עונה אמן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלָם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא.)

יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ, לְעָלַם לְעָלְמִי עָלְמִיא יִתְבָּרַךְ וְיִשְׁתַּבַּח וְיִתְפָּאַר וְיִתְרוֹמַם וְיִתְנַשֵּׂא וְיִתְדָּר וְיִתְרַב. ִיךְ הוּא

(הקל עונה אמן)

לְעֵלָּא מִן-כָּל-בִּרְכָּתָא, שִׁירָתָא, תִּשְׁבְּחָתָא וְנֶחָמָתָא דַאֲמִירָן בְּעָלְמָא, וְאִמְרוּ אָמֵן.

(הקל עונה אמן)

 

לאחר הקדיש יש לומר תפילת א-ל מלא רחמים

אֵל מָלֵא רַחֲמִים שׁוֹכֵן בַּמָּרוֹמִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה בְּמַעֲלוֹת קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים כְּזוֹהַר שְׁרָק:

יש לומר את שם הנפטר

שֶׁהָלַך/כה לְעוֹלָמוֹ/ה בַּעֲבוּר שאנו מתפללים בעַד הַזְכָּרַת נִשְׁמָתוֹ/ה. בְּגַן עֵדֶן תְּהֵא מְנוּחָתוֹ/ה.

לָכֵן בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּיר/וּ בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים, וְיִצְרוֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתוֹ/ה.

יְיָ הוּא נַחֲלָתוֹ/ה וְיָ/תְּנוּחַ בְּשָׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבוֹ/ה, וְנֹאמַר אָמֵן:

יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא, חַיִּים וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְשֵׁיזָבָא וּרְפוּאָה וּגְאֻלָּה וּסְלִיחָה וְכַפָּרָה וְרֶוְלָה וּלְהוּ. , וְאִמְרוּ אָמֵן

(הקל עונה אמן)

עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו, הוּא בְּרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ, וְעַל כָּל-עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, וְאִמְרוּ אָמֵן. [אמן]

(הקל עונה אמן)

קדיש על הקבר

 

למה אומרים קדיש על הקבר?

קדיש נאמר על ידי אבל כדרך לכבד את הנפטר. הוא נקרא במקום הקבר, וכן הוא נקרא בתקופת השבעה ובזמנים אחרים במהלך השנה. מקורות הקדיש עתיקים, והשימוש בו התפתח עם הזמן והפך לסמל רב עוצמה של אבל וזיכרון.

אחת הסיבות הבסיסיות שקוראים קדיש על הקבר היא לתת נחמה ותמיכה לאבלים. פעולת אמירת הקדיש בנוכחות הנפטרים נתפסת כדרך לכבד את זכרם ולהראות כבוד לחייהם. הוא גם חשוב לעזור לנפשו של הנפטר במסע שלאחר המוות, על ידי מתן דרך לחי להתחבר לרוח שנפטרה.

סיבה נוספת לאמירת קדיש בקבר היא חיזוק המסורת. פעולת ההתכנסות להתאבל ולקריאת התפילה דרך רבת עוצמה לחזק את הקשרים בין החיים והנפטרים. זו תזכורת לכך שכולנו חלק מקהילה גדולה יותר, וכיצד לפעולות שלנו יש השפעה על הסובב אותנו.

 

 

מה המשמעות של הקדיש?

למי שמתאבל, קדיש יכול להיות חוויה רגשית ומשמעותית. זו דרך להביע צער, לכבד את הזכרון של הנפטר ולהתחבר לתחושת המסורת. אמירת קדיש על קבר יכול לגרום לאבלים לבטא את רגשותיהם ולמצוא נחמה בידיעה שהם לא לבד באבלם.

עבור חלקם, אמירת קדיש היא דרך להרגיש קרוב יותר לאהוב שנפטר. זה דרך לשמור על תחושת חיבור ולשמור על הזיכרון. על ידי אמירת קדיש על הקבר, יכולים אבלים להביע את אהבתם וכבודם לנפטר, ולהכיר בהשפעה שהייתה להם על חייהם.

אמירת קדיש יכולה להיות גם דרך למצוא נחמה ותמיכה מול האובדן. בהתכנסות עם אחרים לאמירת התפילה, נוצרת תחושת אבל וחוויה משותפת. זוהי חוויה אנושית אוניברסלית, ושכולנו נמצאים ביחד.

 

 

כיצד מעניק הקדיש נחמה?

אמירת קדיש יכולה לגרום לריפוי למי שאיבדו אדם אהוב. זה דרך ליצור קשר עם הנפטר, להביע צער, ולמצוא נחמה שהם לא לבד באבלם. הנה כמה דרכים שבהן קדיש על הקבר נותן נחמה:

  • 1. תחושת קשר:
    פעולת אמירת קיד על הקבר יכולה לספק תחושת חיבור לנפטר. אנו שומרים על מערכת יחסים עם הנפטר, למרות שהם כבר לא נוכחים פיזית. אמירת קדיש יכולה לעזור לשמור על זכרם בחיים ולהמשיך לכבד את מורשתם.
  • 2. דרך לבטא רגשות:
    אבל יכול להיות רגש מורכב. אמירת קדיש על הקבר זו דרך לבטא עצב, כעס ורגשות אחרים שעלולים להיות קשים לביטוי. פעולת אמירת הקדיש משחררת לאבלים רגשות עצורים.
  • 3. מציאת נחמה במסורת:
    אמירת קדיש הוא מנהג שעובר דורות. עבור רבים, דרך זו ליצור קשר עם אבותיהם ולכבד את המורשת. פעולת אמירת הקדיש על הקבר יכולה לספק המשכיות ומסורת אל מול האובדן. זו תזכורת שהם לא לבד באבלם.
 
איך קדיש מחזק את הקשר בין החיים והנפטרים?

קדיש על הקבר אינו רק דרך להתאבל על אובדן של אדם אהוב; זו גם דרך לשמור על קשר מעבר לקבר. הנה כמה דרכים שבהן קדיש על הקבר יכול לחזק את הקשר בין החיים והנפטרים:

  • 1. כיבוד המורשת:
    אמירת קדיש על הקבר יכולה להיות דרך לכבד את מורשת הנפטר. זו דרך להמשיך את זיכרונם ולהבטיח שחייהם לא היו לשווא. באמירת קדיש אנו מתחייבים להמשיך לשמור על זכרם בחיים.
  • 2. העברת מסורת:
    קדיש על הקבר הוא מנהג שעובר דורות. באמירת קדיש, החיים לא רק מכבדים את יקירם, אלא גם מעבירים מסורת זו לדורות הבאים. זה עוזר בכך שהמסורת תימשך ושהקשר בין החיים לנפטרים יישאר חזק.
 

קדיש על הקבר משמש חלק מהותי מהאבל היהודי, הוא עוזר לשכולים לכבד את יקיריהם ולמצוא נחמה בזמני אבל.

דילוג לתוכן